„Передовий
педагогічний досвід –
квітучий трояндовий сад...”
В.О.Сухомлинський
Одним із основних завдань, поставлених директивними й нормативними документами
про освіту, є суттєве поліпшення організації методичної роботи в
навчально-освітніх закладах нашої держави. Нині пріоритет належить питанням
теоретичного та методичного конструювання й практичного впровадження нових
моделей різних елементів педагогічного процесу на основі вже перевірених
сучасних наукових ідей, положень і рекомендацій, усього найкращого, що створено
самою педагогічною практикою. Саме тому створення чіткої, керованої, гнучкої
системи виявлення, вивчення та впровадження найновіших досягнень науки й
педагогічної практики в навчально-виховний процес має бути головним завданням
підрозділів методичної служби навчального закладу Саме на це звертав увагу В. Сухомлинський, який вважав щоб кращий
досвід, який втілював би в собі передові педагогічні ідеї, створювався,
визрівав і стверджувався на очах педагогічного колективу. Саме тому важливо побудувати методичну роботу так, щоб
кожен учитель міг найбільш повно розкрити здібності й талант, розвивати
ініціативу та творчий пошук, самореалізуватись у професійній діяльності.
Творчість – одне із складних і таємних явищ
людського життя. Їй властиві одночасно і знання відомого, доведеного, і
фантазія, і сумлінність, опора на закономірність і випадковість.
Сучасна наука дає таке визначення творчості: діяльність, яка
породжує щось якісно нове й таке, що відрізняється неповторністю,
оригінальністю та суспільно-історичною унікальністю.
Педагогічна праця нетворчою не буває й бути не може, тому що
неповторні діти, обставини, особистість самого вчителя, і будь-яке його
педагогічне рішення має виходити із нестандартних дій. Згадаємо слова
В.Сухомлинського: „Я знаю представників багатьох спеціальностей, але немає – я
в цьому переконаний – людей більш допитливих, невгамовних, більш одержимих
думками про творчість, як учителі”.
Отже
теоретичні засади передового педагогічного досвіду
Цікаві творчі знахідки
вчителів є в кожному педагогічному колективі. Осмислення передового
педагогічного досвіду, реалізація всіх етапів його виявлення й становлення ставить
питання: „Що таке передовий педагогічний досвід?”
На думку педагогів передовий
педагогічний досвід – це:
-
новітні технології + стаж
-
нестандартний підхід до викладання
-
використання досвіду вчителів високого рівня
-
нововведення на уроках, які приводять до високих
результатів
-
сукупність форм та методів навчання, які допомагають
учневі швидше і краще оволодіти учбовим матеріалом; досвід вчителя, який забезпечує високий рівень знань учнів та розвиток їх творчих
здібностей
-
досвід вчителів, який дає високі результати, містить щось
нове у методиці та педагогіці і вивчається на рівні школи, міста, країни
-
сукупність набутих знань, умінь, навичок та якостей,
необхідних для результативного навчання та виховання учнів
-
використання найефективніших форм і методів роботи,
спрямованих на всебічний розвиток особистості
-
обгрунтована система педагогічних знахідок за однією
визначеною темою, яка дає оптимальний результат
-
досвід (який дає від 90 до 100% успіху) + позитивний
результат у вихованні завдяки використанню прогресивних педагогічних поглядів і
новацій.
В науковій літературі є таке визначення педагогічного досвіду
Передовий педагогічний досвід – це результат творчої
діяльності педагога з елементами новизни, спрямований на виконання актуальних
завдань навчання і виховання.
Ознаками та критеріями передового педагогічного досвіду є:
1. Актуальність і
перспективність, тобто він має сприяти розв’язанню завдань сучасного етапу
розвитку освіти, задовольняти потреби педагогічної практики, допомагати у
подоланні труднощів навчально-виховного процесу.
2. Наукова обґрунтованість:
відповідність основним принципам, законам педагогічної діяльності.
3. Наявність елементів
новизни й оригінальності.
4. Висока результативність,
стабільність показників, оптимальність. Це означає, що застосування досвіду
повинно сприяти підвищенню рівня знань, умінь, навичок, рівня вихованості
учнів, давати сталі ефективні і стабільні результати протягом тривалого
періоду.
5. Можливість творчого
наслідування досвіду іншими педагогами. Це передбачає готовність досвіду до
творчого використання за наявності в ньому продуктивної педагогічної іде.
За рівнем творчої самостійності розрізняють 3 рівні ППД:
1. Репродуктивний, що передбачає діяльність вчителя, яка не має
собі чогось принципово нового, але спрямована на сумлінне виконання професійних
обов’язків з обов’язковим внесенням елементів новизни (новизна виявляється в
деталях: вдало підібрані приклади, оригінально складена система завдань; чітко
налагоджена система контролю за якістю знань, умінь, навичок учнів на всіх
етапах уроку; система роботи з проблем навчання та виховання). Цей досвід є
взірцем для педагогів, які достатньою мірою не володіють педагогічною майстерністю.
2. Раціоналізаторський, що передбачає діяльність, пов’язану з творчим,
оригінальним, притаманним тільки цьому вчителю використанням відомих форм і
методів з внесенням елементів новизни; діяльність, спрямовану на підвищення
ефективності та оптимізації навчально-виховного процесу.
3. Новаторський, що передбачає діяльність, спрямовану на суттєві
зміни в навчально-виховному процесі; потребує зміни навчальних програм,
підручників.
”.
„Не бійся, що не знаєш – бійся,
що не навчишся”
(Китайська
мудрість)
Закінчити свою доповідь хочу словами
В.Сухомлинського: „..Важливо щоб учителів початкових, середніх і старших класів
об’єднували єдині педагогічні переконання, щоб індивідуальна творчість, а без
цього неможливий творчий колектив, образно кажучи, текла невичерпаними
джерелами в єдиний потік колективної майстерності, колективного досвіду,
колективної турботи про знання учнів”. І тоді досвід розквітне трояндовим нев’янучим садом.
Немає коментарів:
Дописати коментар